دوشنبه ۱۳۹۸/۰۷/۲۹

رشوند آوه به نقل از پروفسور ساروخانی:

گردشگران، سفیران اندیشه مردمان یک شهر هستند.

آرش رشوند‌آوه، مدیرعامل سازمان نوسازي و بهسازي شهر قزوين، گفت: در ادامه روند ثبت محور گردشگری فرهنگی- تاریخی قزوین در اذهان متخصصین حوزه‌های مختلف شهری و دریافت نظرات و ایده‌های آنان در این زمینه، جلسه هم‌اندیشی با پروفسور باقر ساروخانی، پدر جامعه‌شناسی ارتباطات ایران و از چهره‌های ماندگار استان قزوین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان نوسازي و بهسازي شهر قزوين؛ رشوند‌آوه گفت: بعد از ارائه توضیحات در خصوص فعالیت‌های این سازمان، پروژه‌های انجام شده و در دست اقدام و رویکرد این نهاد در زمینه‌های بازآفرینی و گردشگری، پروفسور ساروخانی نظرات خود را در خصوص ابعاد جامعه‌شناختی توسعه گردشگری در قزوین و تاثیر ثبت محور گردشگری و برگزاری رویدادهایی مانند جشنواره ملی عکس دارالسلطنه مطرح کرد.

وی به نقل از پروفسور ساروخانی در خصوص ظرفیت‌های گردشگری، فرهنگی و اجتماعی شهر قزوین بیان کرد: قزوین به دلیل برخورداری از جاذبه‌های مختلف گردشگری، مردمان اصیل و نزدیکی با پایتخت، جذابیت زیادی برای گردشگران دارد.

پدر جامعه‌شناسی ارتباطات ایران در ادامه این نشست مطرح کرد: برای جذب گردشگران و برندسازی گردشگری در قزوین نیاز به اقدامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری وجود دارد. منظور از امور سخت‌افزاری، نوسازی و بهسازی بناها و فضاهای تاریخی و توسعه زیرساخت‌های گردشگری در قزوین است که از جمله آنها می‌توان به ساماندهی خیابان سپه، مرمت و احیای مجموعه سعدالسلطنه و بازآفرینی سبزه‌میدان (به عنوان بخشی از دولتخانه صفوی) اشاره کرد.

وی ادامه داد: گفتمان طبیعی و تاریخی در فضاهای دارای اصالت و هویت، جذابیت زیادی برای گردشگران دارد که بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را ارتباط می‌دهد. منظور از بخش نرم‌افزاری، حیات انسانی در شهر و بافت تاریخی شهر بوده که در گذشته نمود بیشتری داشته است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: مهم‌ترین موضوع در بخش حیات انسانی در خصوص گردشگری این است که شهروندان روحیه گردشگری داشته باشند؛ یعنی پذیرای حضور مسافران داخلی و خارجی باشند. البته باید آموزش‌های لازم در این زمینه به شهروندان ارائه شود و بدانند که گردشگران، سفیران اندیشه مردم قزوین هستند.

وی با بیان اینکه امروز مقاصد گردشگری انحصاری نبوده و رقابت در بین آنها قابل توجه است گفت: باید خدمات و کالاهایی که در زمینه گردشگری به مسافران ارائه می‌شود، علاوه بر کالاهای کمی و عینی، در قالب کالاهای ذهنی نیز ارائه شود؛ به این معنی که شهروندان روی ساختار ذهنی گردشگران در مورد قزوین تاثیر بگذارند.

پروفسور ساروخانی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تقدیر از برگزاری رویدادهای هنری و اجتماعی در قزوین مانند جشنواره ملی عکس دارالسلطنه و نخستین ماراتن عکاسی کشور بیان کرد: اطلاعات مختلف گردشگری، اجتماعی و فرهنگی را می‌توان از طریق عکس‌ها انتقال داد؛ اما برای اثرگذاری این انتقال شروطی وجود دارد که از این جمله می‌توان به شناسایی دقیق جاذبه‌های گردشگری از طریق قزوین‌شناسی، ارتقای حس تعلق به قزوین، معرفی ابعاد مختلف موضوعات گردشگری، فرهنگ و... اشاره کرد.

لازم به ذکر است؛ پروفسور باقر ساروخانی متولد سال ۱۳۱۸ در شهر قزوین بوده و بیش از ۲۰۰ جلد کتاب، مقاله و پژوهش به زبان‌های فارسی، فرانسه و انگلیسی در حوزه‌های مختلف جامعه‌شناسی، علوم اجتماعی، ارتباطات، گردشگری و ... به چاپ رسانده است.

پایان پیام

 

تصاویر مرتبط